Monday, January 19, 2015

Birdman (The Unexpected Virtue of Ignorance) / Бърдмен, или Неочакваната добродетел на невежеството

My IMDb Rating: 10



Meanwhile. This film shows us what we are doing with together, right now. Starting from the final person who is hit and ends with the only one, guilty in creating that affecting phenomenon. A film that captures the viewer from the beginning and does not release him until the end. You could say that is an action (there were dynamics and shooting guns) or phantasy (superheroes and special effects) movie; it can be described as far more courageous approach of Linklater's (Waking Life) movies and similar to Synecdoche, New York - whatever definition you give it, it will diminish, because it really manages to fly over all definitions.

Shows the intertwining of life and work, shifts from the first to the second and vice versa. Acquaints us with stage fright before major events in our lives and looking for a place of privacy in the modern, public, virtual life. Shows what is doing and what is sitting on the sidelines and watch. Passes through the development of individuals and traces the stages in which they are located.

Understanding of criticism (poor vilified by Flaubert), which can be justified with saying that criticism is philosophically demarcation of what is criticized, but, we agree, it happens in ready structures and cold concepts. But it remains below, in the low, irrelevant for the outspread wings high above it.

A must see movie.

Междувременно. Този филм ни показва това, което правим ние с вас в момента. Започва от крайния засегнат и завършва с единствения виновен за творческия феномен, който засяга. Филм, който хваща от самото начало и не оставя до самия край. Може да се каже, че е екшън (има динамика и стрелба с пистолети) или фантастика (супергерои и специални ефекти); може да се опише като далеч по-смел в подхода от филмите на Линклейтър (Waking Life) или подобен на Synecdoche, New York - каквото и определение да му дадем, ще го принизим, защото той наистина успява да прелети над всички определения.

Показва срастването на живота и творчеството, преливането на едното в другия и обратно. Запознава ни със сценичната треска пред големите събития в животите ни и търси мястото на личния живот сред съвременния, обществен, виртуален живот. Показва какво е да правиш и какво да седиш отстрани и да гледаш. Минава през развитието на отделните индивиди и проследява етапите, в които се намират.

Показано ни е и разбиране за критиката (лошо охулено през Флобер), което мога да оправдая, че философски погледнато, критика означава очертаване на границите на това, което се критикува, но да, наистина, това се случва през готови структури и студени понятия. Но всичко остава долу в ниското и без значение за размахнатите крила, високо над него. 

Задължително заглавие в колекцията ви с филмови загалвия!

No comments:

Post a Comment